اجراي تعرفه خدمات پرستاري از رويا تا واقعيت!
 
پرستاران فردا
 
 
یک شنبه 28 مهر 1392برچسب:, :: 10:49 ::  نويسنده : mehdi

به گزارش خبرگزاري فارس از گرگان، حرفه پرستاري از جمله مشاغلي است که نه تنها تحمل فشارکاري و فيزيکي در آن صعب و دشوار است، بلکه تبعات منفي و روحي آن نيز به دليل شرايط خاص محيط کار به اندازه‎اي است که معمولا آن را در زمره پر استرس‎ترين و سخت‎ترين مشاغل دنيا طبقه‎بندي مي‎کنند.

 علاوه بر موارد فوق بايد موارد مرارت‎آور ديگري نظير عدم رعايت حق و حقوق واقعي پرستاران، شيفت‎هاي سنگين و خارج از استاندارد، حمله به پرستاران و ايجاد ضرب و جرح توسط برخي از همراهان بيماران، افسردگي ناشي از مشاهده صحنه‎هاي رقت بار، فرسودگي شغلي، احتمال سرايت برخي بيماري‎هاي خوني و عفوني و ... را نيز اضافه کرد. اما با وجود چنين تبعات زجرآور و بي‎مهري‎ها در حق پرستاران باز هم اين قشر خدوم صبورانه در کاستن تألمات و رنج بيماران مي‎کوشند و همچنان منتظر نگاه شايسته مسئولان به جايگاه پرستاري در نظام سلامت کشور هستند.


در کشور ما استاندارد بين‎المللي از پرستار به طور متوسط 3/1 است


 بر اساس استاندارد بين‎المللي بايد به ازاي هر يک‎هزار نفر سه پرستار وجود داشته باشد که در کشورهاي اروپايي اين عدد به هفت يا هشت مي‎رسد. اما در کشور ما اين رقم به طور متوسط 3/1 است که هنوز تا استانداردهاي جهاني فاصله بسياري دارد. اين عدد نشان‎دهنده فشار مضاعف روي پرستاران است که بايد با گذراندن شيفت‎هاي نامتعارف جبران مافات کنند.

 البته در سال‎هاي اخير بخشنامه و دستورالعمل‎هاي فراواني در خصوص حمايت از پرستاران، بهبود اوضاع معيشت آنان، تعرفه خدمات پرستاري، کاهش ساعات کاري و جذب نيرو به منظور کاستن فشار از روي پرسنل فعلي صادر شد ولي در عمل تغيير چنداني حاصل نشد و با وجود اجرايي شدن تعداد معدودي از اين بخشنامه‎ها به صورت نصفه و نيمه، هنوز هم شرايط کار پرستاران همچنان دشوار و غيراستاندارد است.

 رئيس سازمان نظام پرستاري در آخرين اظهاراتش در خصوص حمايت از پرستاران با بيان اينکه تاکنون سازوکار مربوط به اجراي تعرفه‎ها به خوبي پيش رفته است، عنوان کرد: آخرين مصوبات کميسيون تخصصي شوراي عالي مربوط به تقسيم کردن خدمات پرستاري به دو بخش سرپايي و بستري و تصويب بسته‎هاي خدمتي در اين دو بخش بود.

 بر اين اساس ميانگيني براي خدمات پرستاري معمولي در نظر گرفته مي‎شود، اکنون هر پرستار در قبال حقوق و مزايايي که دريافت مي‎کند موظف به اجراي چند بسته خدمتي است، پس از اجراي تعرفه‎ها، اگر هر پرستار بيش از اين موظفي، خدمت ارائه کرد بايد بر مبناي عملکردش براي او محاسبه شود.

 وي درباره سقف و کف دريافتي پرستاران پس از تعرفه‎گذاري خدمات پرستاري اظهار کرد: اين ميزان دريافتي متفاوت است، در سال 1383، يک پرستار شاغل در بخش دولتي که 12 سال سابقه خدمت دارد، 130 هزار تومان حقوق مي‎گرفت که در آن زمان از کمترين حقوق کشور هم پايين‎تر بود.

 ميرزابيگي اضافه کرد: اکنون دريافتي يک پرستار شاغل در بخش دولتي با 12 سال سابقه خدمت، به طور ميانگين يک ميليون تومان است که البته ممکن است بسته به ميزان ارائه خدمت کمي بيشتر يا کمتر شود، البته در بخش خصوصي وضعيت پرداختي‎ها مطلوب نيست و به حدود 400 تا 500 هزار تومان در ماه مي‎رسد. ( به نقل از جام جم)

 ناگفته نماند که اجراي قانون «تعرفه‎گذاري خدمات پرستاري» که هفت سال پيش به تصويب هيئت وزيران رسيده است، هر سال به دلايل مختلف به زمان ديگري موکول مي‎شود تا جايي که عده‎اي از پرستاران از اجراي کامل آن قطع اميد کرده‎اند!


مهاجرت، ماحصل عدم توجه به حرفه پرستاري


 هر چند عرق ملي و حب وطن اصلي‎ترين مانع در مهاجرت ايرانيان محسوب مي‎شود ولي ذکر اين نکته ضروري است که در سال‎هاي اخير به دليل بي‎مهري‎هايي که در خصوص پرستاران روا شده است، عده‎اي از پرستاران با وجود ميل باطني تلخي غربت را به جان خريدند و جلاي وطن کرده و به کشورهاي غربي يا حتي عربي مهاجرت کرده‎اند.


ميزان درآمد پرستاران در خارج از کشور


 صديقه سالمي، معاون فني سازمان نظام پرستاري در خصوص ميزان درآمد پرستاران در خارج از کشور گفته است: «هفت سال پيش، يک مدير پرستاري در کاليفرنيا سالانه 186 هزار دلار دريافتي داشته است و کمترين ميزان درآمد مربوط به پرستار با مدرک ديپلم بهياري است که در سال 42 يک‎هزار و 500 دلار بوده است، اما در ايران يک پرستار با 41 سال سابقه کار ماهي 780 هزار تومان حقوق مي‎گيرد.

 ميانگين فعلي حقوق پرستاران در سال 2012 آمريکا هم 65 هزار دلار به صورت سالانه است اين در حالي است که در امارات هم ميزان حقوق يک پرستار در ابتداي کار حدود 19 هزار دلار و در کانادا 45 هزار دلار است.»

 بي‎شک ساعت کار کمتر، در آمد بيشتر و زندگي راحت‎تر انگيزه‎اي قوي براي مهاجرت محسوب مي‎شود ولي اين واقعيت را نيز بپذيريم که اگر قدر داشته‎ها را ندانيم، خودمان آب به آسياب مهاجرت ريخته‎ايم و نيرويي را حداقل 15 ميليون تومان براي آموزش وي هزينه شده از دست مي‎دهيم.


خواسته‎هاي صنفي پرستاران


 با وجود حساسيت‎هاي که در خصوص آموزش و بهداشت در کشور وجود دارد، متاسفانه بودجه محدود کشور در دو بخش «آموزش» و «بهداشت» اين دو وزارتخانه را در زمره کم درآمدترين وزارتخانه قرار داده است و مسئولان نظام سلامت کشور عملا در اجراي کامل قانون تعرفه خدمات پرستاري موفق نيستند ولي با کمي تدبير و برنامه‎ريزي مي‎توان به بخشي از خواسته‎هاي صنفي آنها جامه عمل پوشاند و دست کم  فشار کاري را از روي دوش اين فرشتگان سپيد جامه برداشت.

 ايجاد معاونت پرستاري در وزارت بهداشت و درمان که اخيرا مطرح شده است، اجراي ماده دو قانون تشکيل سازمان نظام پرستاري که بر تلاش براي حفظ حقوق مردم در قبال خدمات پرستاري تأکيد شده است،تلاش براي محقق ساختن شعار پيشگيري بهتر از درمان است، آموزش مداوم و آگاهي بخشي به شهروندان و آشنا ساختن آنها از اصول اوليه مراقبت از خود، فعال‎تر ساختن بخش خصوصي، برگزاري تورهاي مسافرتي و مسابقات منطقه‎اي، استاني و ملي شايد در کاستن فرسودگي شغلي و بهبودي نسبي آلام روحي پرستاران موثر باشد.

 ولي آنچه که از مسئولان نظام سلامت انتظار مي‎رود در وهله اول نگاه شايسته و در خور به قشر خدوم پرستار و در وهله دوم تلاش براي اجراي کامل قانون تعرفه خدمات پرستاري است.

 شايد اين کمترين خدمتي است که مي‎توان به اين قشر فرهيخته و زحمتکش کرد و اندکي از زحمات بي‎دريغشان را پاس داشت



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پرستاران فردا و آدرس parastaranfardah.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 59
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1



بازی آنلاین

بازی آنلاین بازی آنلاین

بازی آنلاین

تماس بامهدی حسین زاده


                    
 
 
 

کد تلوزیون انلاین